Alberic durant la Guerra Civil

Contans que saps de la història del teu poble.
Dades, documentació, fotografies antigues...

Moderadors: Nuestra Señera, red, Pometa, Penó de la Conquesta

Alberic durant la Guerra Civil

EntradaAutor: Kiroga1 » dj. gen. 17, 2008 11:20 pm

Hola a totom os escric desde Barcelona, ja fa un temps que coneixia aquest foro, i per fi he pogut enregistrame , gracias Sergi.
El cas es que la familia de la meva mare era de Alberic , ells vivien per asser me exactes al carrer Antonio Lloret nº 54.
El que em porta a comunicar amb vosaltres ,es que estic fent una recerca sobre el meu avi mater, que el van donar per dessaparegut durant la guerra civil.Be ell no era natural de Alberic,ho era de Terol, la meva avia era de Alberic i ma mare tambe i va neixer durant la guerra.
El meu avi tinc cartes que hi parla de que va estar en el Ejercitit Popular de juny a Septembre de 1938.
Amb ell , amb la unitat que hi partenyia, hi habia veins de Alberic, Arturo i la seva dona Elodia. Anomena tambe a altres personas del poble, "el chimo", el Matias, Batista.
Envia records de part del Batista a Pascual i Maria.
La Meva avia si no me he equivoco era cossina de Irene Tales.
Bueno aquesta es una mica la relacio de persones que se anomenen en les seves cartes . Potser algun asiduo de aquest foro ,aixi connegut o sigui familiar de alguna de aquestes persones que anomeno, si algu tingues relacio amb aquestes persones m ´agradaria que ho comentesim.
Os tinc que demanar disculpas, per que el meu catala escrit no es massa bo, cuand jo era petit encara hi era Franco -
Salutacions per a tot i gracies per acollirme en aquest foro.
Kiroga1
No sap on es clava

Entrades: 8
Membre des de: dj. gen. 17, 2008 12:02 am
Ubicació: Barcelona

EntradaAutor: red » ds. gen. 19, 2008 3:13 am

Benvingut amic Kiroga 1,al fòrum d'Alberic.
No en tinc ni idea de qui parles,la veritat,però esque jo ja soc de la transició... :D :D
De totes formes,intentaré investigar qui son o foren eixes persones preguntant als mes majors i et posteje amb el que em diguen,val?

Salut
red
Campió de Xamelo

Entrades: 893
Membre des de: dg. nov. 05, 2006 2:58 am
Ubicació: Molt a dins del meu mon interior...

EntradaAutor: Kiroga1 » ds. gen. 19, 2008 1:13 pm

Gracies per la benvinguda i si ja fa anys de aixo que parlo .
La meva avia es deia Dolores Ruiz Gomez, i el seu pare Emiliano Ruiz.

Mes que res, en aquest episodi que parlo ,hi habia gent del vostre poble,veins i familiars de la meva familia i potser que algu aixi tingut algun familiar que formes part del Ejercit Popular republica cap a questes dates que deia, i bueno jo com deia estic investigan sobre aquest periode.

Un altre cosa ,el meu avi avia treballat un parell de messos en una fabrica de guerra que hi habia al poble,just al costat de on vivia la meva familia, on tambe treballaben algunas dones del Pais Vasc.Coneixeu aquest fet??.
Os vui fer un altre pregunta, hi ha O hI habia ,alguna zona a Alberic ,que hi l´anomensin la dehesa o hesa??.
Salutacions i gracies a tothom
Kiroga1
No sap on es clava

EntradaAutor: Luis » dc. set. 24, 2008 11:45 pm

Finalmente, cabe destacar que durante la Guerra Civil Española, en Alberique existía una fábrica de armas, donde se hacía el fusil llamado "Naranjero".
Extret de la wikipedia.

Supose que et referiras a eixa fabrica.
Espere que et servisca de ajuda.
Luis
No sap on es clava

Entrades: 21
Membre des de: dt. maig 15, 2007 4:47 pm

EntradaAutor: torpeder » dj. set. 25, 2008 10:23 pm

en quant a la partida per la que preguntes( la deessa) crec que no hi ha cap, però si esta la marquesa, que compren l'hort del pato, els miquels, la de ferra..... en eixa part del poble arrimada a la muntanya era territori maqui, n'hi havia gent de la zona que amagava refugiats en casa, ma mare que naixgue en eixa sona, també ma contat que mataren a un home la guàrdia civil en la caseta de una senyora(ma dit el nom però ara no el recorde, el de l'ama de la casa).
torpeder
Boig de la mona

Entrades: 561
Membre des de: dc. nov. 15, 2006 11:27 am
Ubicació: Alberic,Ribera del Xúquer,País Valencià

EntradaAutor: Kiroga1 » dt. nov. 11, 2008 2:44 am

Donçs no se on es referirien .Esta escrit aixi "Hesa" ,pero igual hi ha alguna errada ortografica.
-hi trobat aixo:http://www.acequiarj.es/webantigua/html/prese-cen.html
"La toma de aguas del canal principal hacia los secundarios se efectúa por medio de compuertas, que generalmente se manejan por medio de un espigón, situado dentro de un típica caseta o garita: son las llamadas fesas, espigones, boqueras, rollos, válvulas y paletas, todas ellas con sus propias características."
i tambe aixo:
"Se expone que a raíz de las obras de implantación del sistema de riego por goteo en el término municipal de Alberic, se había derribado la valla que protegía la vivienda y el almacén situados en el Distrito Fesa Nueva de Alzira, que estaban siendo ocupados por ...... en su condición de vigilante de la Acequia Real del Júcar."

El que si es cert , que el meu avi es referia en diverses ocasions amb
anar a hesa a vuere a la familia. I el que si es clar que la dreça de les cartes que enviabe a la familia es Alberich: Carrer Antonio Lloret.

Si pense-ho de algun altre lloc, quedare molt agrait.
Kiroga1
No sap on es clava

EntradaAutor: torpeder » dt. nov. 11, 2008 4:02 pm

la hesa a la que et refereixes deu de ser la fesa, la fesa son les casetes d'on naixen les sèquies per a regar el terme, o ramificacions de la sèquia reial. i es veritat que n'hi ha una en particular(si no recorde mal) a la que tothom es refereix con la fesa on vivia gent (recorde la figuera on jo i perales Berenàvem moltes vesprades de vici i pesca en la sèquia) estava situada en el pont que creua la sèquia per anar als hivernacles de Muñuz i al vedat. si no recorde mal.
si pots recordar més, et podríem ajudar millor. espere aver-te ajudat.
torpeder
Boig de la mona

EntradaAutor: Kiroga1 » dc. nov. 12, 2008 1:18 am

Donçs mira ara que dius lo del pont.......
El meu oncle explica que cuand era a Aberic ,duran la guerra.
Ell i el seu cossi es posaven a una banda del pont i cuand anava a passar
alguna dona carregada amb bosses o paquets,ells es oferien per ayudarlas a traspasar el pont.Per que segons explica estaba bastant deteriorat i els hi feia por a les dones , i per cert els si donaven unes monedetas ,que en quella epoca sempre anaven be ,jejeje.
El pont era aprop de on vivien.Pero el que no em cuadre es la Dreça:
Antonio Lloret nº 54, segons tinc entes ,aprop de la fabrica de armament.

Esta aprop tot aixo??
Kiroga1
No sap on es clava

EntradaAutor: torpeder » dj. nov. 13, 2008 10:09 pm

no, un lapsus. resulta que la sèquia es de després de la guerra,mil perdons.
intentaré preguntar a alguna persona major.
torpeder
Boig de la mona

EntradaAutor: Nat_ural d'Alberic » dj. nov. 20, 2008 11:30 pm

Imatge

per a que veges lo lluny, el punt és l'adreça i en roig he possat més o menys l'extensió que ocupaba la fàbrica d'armes.
Nat_ural d'Alberic
Agarrant-li el gustet

Entrades: 29
Membre des de: dg. nov. 12, 2006 10:09 pm

EntradaAutor: el que faltaba » dv. nov. 21, 2008 9:14 pm

Segurament diré alguna tonteria, pero aprofitant que ningu em mira...
Quan jo era xiquet, no existia el carrer antella, que va de A.Lloret a foyeta, pero ahi hi habia un magtzem de taronges que crec tenia un cartell que deia FESA que crec significaba Frutas de España SA. Pero segurament no tindrá res a veure
ARA VAS Y LO CASCAS
el que faltaba
Consumidor d'encisam

Entrades: 282
Membre des de: ds. nov. 11, 2006 7:31 pm
Ubicació: Alberic

Torna a: Història Local

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 1 visitant