Una tesi doctoral defensada en la UCV estudia la vida i obra del compositor valencià Leopoldo Magenti Chelvi
El Periodic - Levante EMV
L’historiador valencià Manuel Olmos Gil ha obtingut “cum laude” per a una tesi doctoral que ha defensat en la Universitat Catòlica de València “Sant Vicent Màrtir” (UCV) en la qual recupera i estudia la vida i l’obra del compositor Leopoldo Magenti Chelvi (Alberic,1894- València,1969).
La tesi aborda la seua repercussió en la música valenciana i espanyola, el seu treball com a docent i la seua labor com a crític musical en la premsa diària, segons ha indicat avui a l’agència AVAN el propi investigador.
En la seua tesi doctoral, titulada “Leopoldo Magenti Chelvi (1894-1969). Retrospectiva musical d’un home polifacètic”, que ha obtingut la màxima qualificació “apta cum laude”, Olmos Gil assegura que “la figura d’aquest artista no ha estat justament reconeguda i valorada fins avui”.
L’historiador ha detallat que aquest músic valencià, autor de la coneguda revista musical ‘La Cotorra del Mercat, “que va ser representada en més d’1.500 vegades en teatres de València, Barcelona i poblacions properes, ha de ser considerat com un exemple de músic polifacètic de l’Espanya de mitjan el segle XX”.
Inicialment, ha subratllat Oms en la seua tesi, Magenti va ser una de les “grans promeses de les tecles espanyoles, a un nivell semblat al d’Iturbi o Querol”. Però aquesta “projecció va quedar truncada molt ràpid, quan en 1919 va tenir una greu lesió en la seua mà dreta que li va obligar a cercar altres vies per a potenciar el seu talent musical”. Així, es va dedicar a la crítica musical i a la composició.
D’aquesta forma, entre 1923 i 1936, Magenti “torna a assaborir els èxits en l’escenari” com a compositor líric. Les seues obres van ser representades a Espanya i Amèrica i “aconsegueix reconeixements notables” amb sarsueles com ‘El Rossinyol de l’Horta’, La Barbiana’ i ‘La Pagesa’”, que ho van convertir en “un dels compositors més sol·licitats”, ha detallat Olmos.
Igualment, la Guerra Civil Espanyola es “va interposar en la seua progressió”, com anteriorment va ocórrer amb la lesió. En les conclusions de la seua tesi, Olmos ha assenyalat que fins a “tretzes voltes” va arribar a “reorientar” la seua carrera.
Magenti va iniciar una nova etapa com a professor catedràtic del Conservatori de València, “però sense abandonar la composició”. Aquest investigador ha assegurat que el compositor de la Ribera “torna a encertar” amb l’experimentació d’altres gèneres lírics diferents a la sarsuela.
Igualment, quant al gènere simfònic, “la suite Estampes Mediterrànies es converteix en tot un referent de la música magentina, obra que en la seua versió per a banda contínua programant-se i interpretant-se en l’actualitat”, ha assegurat Olmos.
Una tesi doctoral defensada en la UCV estudia la vida i obra del compositor valencià Leopoldo Magenti Chelvi
Per l’historiador Manuel Olmos, obté “cum laude”
Aquest investigador enquadra a Leopoldo Magenti “dins dels músics postrománticos, una música neoclàssica, amb algunes pinzellades impressionistes, en el sentit de fer ús de llenguatges o solucions compositives del passat, però amb una visió actualitzada dins dels estàndards més acceptats pel gran públic de la seua època”.
Olmos, en la seua investigació, també ha estudiat el treball de Magenti com a cronista musical en el periòdic “La Veu Valenciana” i ha interpretat aquesta labor “dins del context d’altres grans crítics musicals valencians del moment”.